Internet coraz bardziej się rozwija. Zmienia się wygląd stron, charakter komunikacji w sieci, coraz większe znaczenie mają też media społecznościowe. Zmieniają się potrzeby użytkowników, interfejs stron internetowych, ale również narzędzia z jakich korzystamy. Kiedyś był to klasyczny PC. Nikt nawet nie myślał o pojawieniu się laptopów. Dzisiaj coraz częściej telefon jest tym urządzeniem, z którego internetowo łączymy się ze światem. Responsywny układ strony jest odpowiedzią na tą zmianę i trend.
Responsywny układ strony – odpowiedź na potrzeby użytkowników
Szybkie tempo życia sprawiło, że telefon służy nam dziś przede wszystkim do przeglądania informacji w sieci, szukania usług czy nawet pracy. Czym jest tak naprawdę wspomniany responsywny układ strony? To nic innego jak projektowanie układu strony, jej designu, z uwzględnieniem urządzeń mobilnych takich jak komórka czy tablet. Strona musi być tak zbudowana, aby odpowiada nie tylko oczekiwaniom użytkowników, osób wchodzących na stronę, ale też, aby była atrakcyjna w oczach wyszukiwarek.
Priorytety przy projektowaniu responsywnego układu strony:
- czytelność,
Przyjazna i miła dla oka kolorystyka. Internauta wchodząc na stronę chcę na niej pozostać. Bez problemu ma dostęp do wszystkich podstron, całość jest jasna i przejrzysta – po prostu funkcjonalna.
- łatwość w wyszukiwaniu informacji,
Strona musi być tak zaprojektowana, aby gość nie musiał szukać konkretnej informacji. podział na kategorie, podkategorie. Swobodny dostęp do poszczególnych informacji.
- szybkość ładowania strony,
- dostosowanie grafiki strony do wielkości ekranów urządzeń mobilnych.
Internauta jednym rzutem oka musi widzieć wszelkie informacje i całą stronę główną – bez potrzeby uciążliwego zwiększania, zmniejszania ekranu czy walki z nachalnymi reklamami.
Czy trzeba tworzyć nową stronę dla urządzeń mobilnych?
Tu zdania są podzielone. Jeszcze do niedawna Google, biorąc pod uwagę wytyczne związane z SEO z większym uczuciem traktował strony niedopasowane pod urządzenia mobilne. Obecnie mamy do czynienia ze zwrotem akcji w tym temacie. Powstało Google Mobile First Index, Google wprowadziło nowe algorytmy. Strona responsywna jest idealnym rozwiązaniem – bez względu na to, na czym przeglądamy daną stronę mamy dostęp do tych samych plików i treści. Google coraz przyjaźniejszym okiem spogląda na webmasterów – strona dostosowana do urządzeń mobilnych to większy ruch na stronie i mniejszy współczynnik odrzuceń.
Słowem podsumowania:
Szacuje się, że już około 70% społeczeństwa przegląda Internet za pomocą urządzeń mobilnych. Nie możemy tego bagatelizować – im większa funkcjonalność, przejrzystość strony, tym więcej jej fanów i odbiorców strony. Responsywna strona jest darzona sympatią przez jej gości i wujka Google.